Søk SmartePenger SearchDisplay a modal window with a form that allows searching across Smartepenger website

Du har bytterett på mange varegrupper. Og det er butikkene som har gitt deg bedre rettigheter enn lovverket.

Butikkene strekker seg langt i romjulsdagene og januar når folk kommer for å bytte. Men be likevel om byttelapp eller forsegling. Butikkene lar oss for å tilby god service - og ikke fordi kundene har bytterett eller loven. Og ikke minst i forbindelse med julen, har det blitt vanlig praksis blant butikkene å la oss bytte varer - gjerne også en god stund etter at varene har blitt kjøpt. 

Det står ingenting i forbrukerlovverket om at kunder har en rett til å bytte varer. Men likevel lar de fleste butikker kundene få bytte, så lenge varen ser ubrukt ut og ligger uskadet i original emballasje. De store kjedene har de siste årene gitt kundene svært rause bytterettigheter i forsøk på å tilrive seg et konkurransemessig fortrinn.

Når du ønsker å levere tilbake varen er det viktig at den blir levert tilbake i originalemballasjen. Butikken skal ha mulighet til å selge varen om igjen.

Butikkenes bytterettigheter

De store sportskjedene og elektrokjedene har selv gitt kundene bytterett - eller «åpent kjøp» som det markedsføres. Spill, filmer og musikk må ha ubrutt innplasting for å kunne byttes. Mobiltelefoner med abonnement kan også være unntatt bytterett.

Kles- og skobutikker, samt bokhandlere markedsfører derimot ingen forpliktende returrett. Men i praksis er de fleste bransjer fleksibel med retur av varer. Det er verdt å merke seg at det som oftest ikke er bytterett på undertøy, hygieneartikler og varer som er spesielt ømfintlige.

Selv om butikken markedsfører seg med bytterett/returrett gjelder rettigheten sjelden klær med eget valgt trykk på. Har barnet fått fotballtrøye med påtrykk av «Ronaldo» på ryggen kan du ikke forvente å bytte.

Du gjør det enda lettere for deg selv om du har med kvittering. Har butikken vedlagt byttelapp er det uproblematisk. På byttelappen står det sannsynligvis hvor lang byttefrist du har. Bytteretten varierer ofte fra 7-14 dager til et halvt år, avhengig av butikk.

Her er noen eksempler på bytteretten i noen større butikker:

Butikkjedenes egne returretter
Sport
XXL 100 dager åpent kjøp
Intersport 14 dager åpent kjøp. Utvidet bytterett i julen.
Anton Sport 14 dager. 14.1 i forbindelse med julen.
Elektro
Elkjøp 50 dager åpent kjøp
Komplett.no 60 dager åpent kjøp, men med en del unntak.
NetOnNet 30 dager åpent kjøp
Power 60 dager åpent kjøp
Øvrige
Biltema 30 dager åpent kjøp
Clas Ohlson 365 dager åpent kjøp.
Dressmann 6 måneders åpent kjøp.
Europris 30 dagers åpent kjøp. Medlemmer av MER-kundeklubb har 365 dagers åpent kjøp.
Ikea Ved kjøp på varehus er det ubegrenset returrett på ubrukte varer. Ved netthandel er det vanlig angrefrist.
Jula 60 dager åpent kjøp
H&M 30 dager åpent kjøp på retur i butikk. Utvidet returrett i jula.
Netthandelen.no Ingen bytterett
Rusta 30 dager åpent kjøp

Begrensninger ved salgsvarer

Skal du bytte vare i butikk, kan du ikke regne med å få igjen penger. Bytteretten gjelder som regel vare mot vare.

Dersom du bytter når det er salg (for eksempel romjulssalg), får du sannsynligvis ikke får lov til å bytte én vare inn i to varer til halv pris. Du må akseptere en tilsvarende vare når du bytter. Du taper derfor prisfallet.

Du kan også høre med ekspeditøren om det er mulig å få en tilgodelapp dersom du ikke finner en annen vare du heller vil ha der og da. Det er ingen selvfølge at du får brukt denne tilgodelappen på en salgsvare.

Angrerett på all netthandel

Dersom du ikke har kjøpt varen på et fast utsalgssted, har du rett til å angre på kjøpet ditt. Dette gjelder for eksempel all netthandel, men også varer kjøpt på messer.

I Norge er angrefristen 14 dager fra den dagen du har mottatt varen. Angrefristen begynner først å løpe når du har fått opplysninger om angreretten fra selger. Dersom selger ikke opplyser om angreretten, er angrefristen 3 måneder (i forsendelsen er det derfor oftest vedlagt et skriv om angreretten).

 

Les også:

Guide til gavekort

Guide til kjøpsrettigheter

Guide til angrerett

Garanti ved kjøp av en vare

Mangel på vare du har kjøpt

Guide: Slik klager du på en vare